Name: Plakitsi Katerina
Academic Rank: Professor
GG: 204/07-03-2017, vol. C΄
Phone./Fax: 26510 5771/5842
Website:
e-mail: kplakits@uoi.gr
Office: 2nd Floor, E.C.E.D.U. Building
  • Fundamental concepts of the Natural Sciences.
  • Socio-cultural shift in Science Education.
  • Epistemological pluralism.
  • Natural Sciences – Society – Technology – Environment..
  • Transfer of the Activity Theory (Cultural Historical Activity Theory) to Science Education
2001 Doctorate from the National and Kapodistrian University of Athens. Grade: Excellent. Thesis: Primary school students’ perceptions of the concept of time and its implications for understanding Natural Science concepts. A proposal for interdisciplinary didactic mediation.
1997 Diploma of Specialization in Science Education. Postgraduate Department of Studies of the Pedagogical Department of Primary Education of the National and Kapodistrian University of Athens, in the field of Natural Sciences, Technology and Environment. Grade: Excellent (9.88)
1995 Degree of a two year postgraduate training in Educational Sciences. Maraslio Primary School, Department of General Education. Grade: Excellent (9,71).
1986 Degree in Pedagogy. Florina Pedagogical Academy. Grade: Very good (8.40).
1983 Degree in Physics from the Department of Physics of the School of Science of the University of Patras. Grade: Very good (6.76).
1977 High school diploma. Homerian High School of Nea Smyrni, Athens. Grade: Excellent (19.4).
  1. Plakitsi, K. (2010). Collective curriculum design as a tool for rethinking scientific literacy. Cultural Studies of Science Education, 5:577–590. DOI 10.1007/s11422-010-9288-0
  2. Roth, W.-M., Goulart, M.I.M., Plakitsi, K. (2013). Science Education during Preschool Years. A Cultural-Historical Approach. SERIES: Cultural Studies of Science Education. Series editor: Kenneth Tobin, City University of New York, USA, and Catherine Milne, New York University. Authors from University of Victoria, Canada and Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil and University of Ioannina, Greece. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
  3. Plakitsi, K. (Ed.) (2013). Activity Theory in Formal and Informal Science Education. Series: Cultural perspectives in science education: research dialogs. Series editor: Kenneth Tobin, City University of New York, USA, and Catherine Milne, New York University. Editor and Co-authors: ATFISE group of the University of Ioannina (K. Plakitsi and PhD students) p. 252. Rotterdam: Sense Publishers.
  4. Πλακίτση Κατερίνα (επιμ.) (2012). Κοινωνιογνωστικές και κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις στη διδακτική των φυσικών επιστημών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. (Sociocognitve and sociocultural approaches in Science Education for early childhood). Δίγλωσσος συλλογικός τόμος με διεθνή και ελληνική συμμετοχή πολλών καθηγητών πανεπιστημίου, ειδικών στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών. Πρόλογος από τον Wolff Michael Roth. 462 σελ. ISBN 978-960-16-3828-7. Αθήνα: Πατάκης.
  5. Πλακίτση, Κ., Σπύρτου, Α., Παπαδοπούλου, Π., Καλογιαννάκης, Μ., Σούλιος, Γ., Κολιός, Ν., Ριζάκη, Αι., Σταμούλης, Ε., Ζουπίδης, Τ., Τσαπαρλής, Γ. (2011). Νέο
  6. Πρόγραμμα Σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση. Επιστημονικό πεδίο: Φυσικές Επιστήμες: Φυσικά Δημοτικού και Οδηγός Δασκάλου. Ψηφιακό Σχολείο, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
  7. Κουλουμπαρίτση, Α., Πλακίτση, Κ., Περράκη, Β., Κλωνάρη, Κ., Σπύρτου, Α., Παπαδοπούλου, Π., Καλογιαννάκης, Μ., Σούλιος, Γ., Κολιός, Ν., Ριζάκη, Αι., Σταμούλης, Ε., Ζουπίδης, Τ., Μανδρίκας, Α., Μελίστα, Α., Τσαπαρλής, Γ. (2011). Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση. Επιστημονικό πεδίο: Φυσικές Επιστήμες – Μελέτη του Περιβάλλοντος/Φυσικές Επιστήμες και Οδηγός Δασκάλου. Ψηφιακό Σχολείο, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
  8. Πλακίτση, Κ., Κασσέτας, Ι., Α., Σμυρναίου, Ζ., Δεβελάκη, Μ., Διακόνου, Μ., Κανδεράκης, Ν., Φανίδης, Χ., Ταραμόπουλος, Θ., Παπατσίμπα, Λ. (2011). Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση και Οδηγός Καθηγητή και Ψηφιακό Βιβλίο. Επιστημονικό πεδίο: Φυσικές Επιστήμες – Φυσική Γυμνασίου. Ψηφιακό Σχολείο, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
  9. Πλακίτση Κατερίνα (επιμ.) (2010). Επιστήμη και Κοινωνία: Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση σ. 434. E-book available online: http://users.uoi.gr/5conns/ebook_FINAL_32.pdf
  10. Πατάκης, Σ., Πλακίτση Κ., κ.ά. (2010) (συλλογικό έργο). Το Μεγάλο Λεξικό του Δημοτικού (13.000 λήμματα), Αθήνα: Πατάκης. Συγγραφή 159 λημμάτων των φυσικών επιστημών σε συνεργασία με τον κ. Πατάκη και τον κ. Κολιό.
  11. Πλακίτση Κατερίνα, (2008). Διδακτική των Φυσικών Επιστημών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία: Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές. Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, σ. 368. Πρόλογος από τον Π.Β. Κόκκοτα.
  12. Πλακίτση, Κ., Κοντογιάννη, Α., Σπυράτου Ε., Μανώλη Β. (2006). Μελέτη Περιβάλλοντος Α΄Δημοτικού, Βιβλίο Δασκάλου, μαθητή και τετράδιο ασκήσεων. Αθήνα, ΟΕΔΒ, σ. 110.
  13. Κόκκοτας, Π. & Πλακίτση Κ. (2005) (επιμ.). Μουσειοπαιδαγωγική και Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες. Θεωρία και Πράξη. Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, σελ. 583.
CV