Όνομα: Τσιτσανούδη Νικολέττα
Βαθμίδα: Καθηγήτρια
ΦΕΚ Διορισμού: 532, τ. Γ’ 10/4/19
Τηλ./Fax: 2651005722
Website:
e-mail:  nitsi@uoi.gr
Γραφείο: 4ος όροφος, Π.Τ.Ν.
  • Ελληνική γλώσσα και σύγχρονη (πρωτο)σχολική εκπαίδευση
  • Γραμματική, Σύνταξη, Ορθογραφία
  • Η επικοινωνία μέσα στην τάξη
  • Ελληνική Γλώσσα και ΜΜΕ: Εκπαιδευτικές εφαρμογές στο Νηπιαγωγείο
  • Γλωσσικές αναπαραστάσεις της οικονομικής κρίσης σε σύγχρονα κείμενα της πολιτικής και των μέσων ενημέρωσης
  • 1984: Υπότροφος του Ι.Κ.Υ. ως πανελληνίως πρωτεύσασα στις Πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ.
  • 1987: Αποφοιτήριο από το Κέντρο Ελευθέρων Κοινωνικών και Φιλοσοφικών Σπουδών (Κ.Ε.Φ.Κ.Σ.) Θεσσαλονίκης (τριετής κύκλος σπουδών Δημοσιογραφίας). Βαθμός: 9.2.
  • 1988: Αποφοίτηση από τη Φιλοσοφική Σχολή, με ειδίκευση στη Γλωσσολογία. Βαθμός πτυχίου: 7.903.
  • 1988: Υπότροφος του Ι.Κ.Υ. ως πανελληνίως πρωτεύσασα στις Πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στη Νομική Σχολή του Α.Π.Θ.
  • 2005: Διδακτορικό Δίπλωμα του Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με βαθμό «Άριστα». Θέμα διατριβής: «Η χρήση της Νεοελληνικής Γλώσσας και ο δημοσιογραφικός λόγος – Η φύση, οι λειτουργίες και η παιδευτική σημασία του σύγχρονου τηλεοπτικού δημοσιογραφικού λόγου»
  • 2007: Πιστοποίηση «Στην αξιοποίηση των τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών στην εκπαίδευση» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας» του Γ’ Κ.Π.Σ.
  1. Tsitsanoudis – Mallidis, N. (2022). Greek Media Discourse from the reconstitution of democracy to the Memorandums of Understanding. Hellenic Studies Monograph Series.  Center for Hellenic Studies, Trustees for Harvard University, Washington, D.C. Distributed by Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts and London.
  2. Πρεβελάκης, Ν. & Ν. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη (2022). Φοβογλώσσα – Phoβoglossa. Δίγλωσση έκδοση. Αθήνα: Καστανιώτης.
  3. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Ν. & Πατρίσια Κορομβόκη (επιμ.) (2022). Γλώσσα και ελευθερία της έκφρασης. Τα πρακτικά της Ύδρας. 7ο Διεθνές Θερινό Πανεπιστήμιο «Ελληνική Γλώσσα, Πολιτισμός και ΜΜΕ». Με την υποστήριξη του Macquarie Greek Studies Foundation. Σίδνεϊ: Blink Print Pty Ltd.
  4. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Ν. (2022). «Ανα-σημασιολογήσεις και νεολογισμοί σε εποχές κρίσης». Στο Ζ. Γαβριηλίδου, Ν. Μαθιουδάκης, Μ. Μητσιάκη & Α. Φλιάτουρας (επιμ.) Γλωσσανθοί. Μελέτες αφιερωμένες στην Πηνελόπη Καμπάκη Βουγιουκλή. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Σχολή Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών. Επιστημονική Επετηρίδα της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών. Τόμος Πρώτος (2021-2022). Αθήνα: Ηρόδοτος, 281-292.
  5. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Ν. & Α. Σταυρόπουλος. (2022). «Η κατασκευή της κοινωνικής συγκατάνευσης στα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας: Μια προσέγγιση με βάση τις αναφορές με θέμα lockdown Ελλάδα στο διαδίκτυο». Aegean Working Papers in Ethnographic Linguistics, 3, 112–131.
  6. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Ν. & Δ. Βαρβαδάς (επιμ.). (2021). Γλώσσα, Ηθική και Ιδεολογία στα ΜΜΕ. Αθήνα: Πεδίο.
  7. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Ν. (2021). H σύνδεση των νεολογισμών και των (σκόπιμων) γλωσσικών λαθών με την αντι – εξουσιαστική διάθεση και τη διεκδίκηση λιγότερο καταπιεστικών κειμένων.Kathedra.Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών της Ρωσίας, Τμήμα Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Λομονόσοφ Μόσχας, τ. 9, 241-255.
  8. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Ν. (επιμ.) (2020).Το λάθος και η δυναμική του στη γλώσσα και στην επικοινωνία.Αθήνα: Gutenberg.
  9. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Ν. (2020). Ο δημοσιογραφικός λόγος από τη μεταπολίτευση έως τα «μνημόνια». Harvard University, Center for Hellenic Studies & Gutenberg.
  10. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. & Μ. Χειλίτση (2019). «Η διδασκαλία των νέων ελληνικών στα πανεπιστήμια των ΗΠΑ: Πού ανήκουν τα προγράμματα των Νέων Ελληνικών;»(“O ENSINO DO GREGO MODERNO NAS UNIVERSIDADES DOS EUA: A QUEM PERTENCE OS PROGRAMAS DE GREGO MODERNO?”) Revista do Departamento de Letras Clássicas e Orientais do Instituto de Letras da UERJ, n. 37 (2018).
  11. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Ν. (2019). «Ανθρώπινα δικαιώματα και λεκτικές πραγματώσεις του κοινωνικού πόνου σε κείμενα της δημόσιας σφαίρας». Στο Α. Γιώτσα (επιμ.) Ανθρώπινα Δικαιώματα και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg, 181-195.
  12. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη Ν. (2018). «Νεολογισμοί της δημόσιας σφαίρας: Από τη βάσανο της χρήσης στην ταχεία ωρίμανση των ‘trumponomics’: Μια προσέγγιση με ιδεολογικό προσανατολισμό». Στο Κ. Ντίνας (επιμ.) Figura in praesentia. Μελέτες αφιερωμένες στον καθηγητή Θανάση Νάκα. Αθήνα: Πατάκης, 564-580.
  13. Tsitsanoudis – Mallidis, N. & E. Derveni (2018). “Emotive language: Linguistic depictions of the three year-old drowned refugee boy in the Greek journalistic discourse”. Interface, Journal of European Languages and Literatures. National Taiwan University, 6, 1-38.
  14. Tsitsanoudis – Mallidis, N. (2018) (guest editor). Αφιέρωμα στην Ελληνική Γλώσσα: Ερευνητικές εργασίες και νέες θεωρητικές συνθέσεις – Estudos de Lingua Grega. Το Ελληνικό Βλέμμα – Revista de Estudos Helenicos da UERJ. Brazil: Rio De Janeiro University, Instituto De Letras.
  15. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2018). «Η αποκάλυψη της ‘στάσης υψηλής απατηλής οικειότητας’ ως εργαλείο εμπλουτισμού της κριτικής σκέψης στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα». Στο Κ. Μαλαφάντης (επιμ.) Πρακτικά 10ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Λογοτεχνία και Παιδεία». Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Σχολή Επιστημών Αγωγής, Σύνδεσμος Φιλολόγων Ιωαννίνων. Ιωάννινα, 4-6.11.2016. Αθήνα: Διάδραση, τ. Α’, 603-613.
  16. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (επιμ.) (2017). Ελληνική Γλώσσα, Πολιτισμός και ΜΜΕ: Από την Αρχαιοελληνική Γραμματεία έως σήμερα. Αθήνα: Gutenberg.
  17. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. & Χ. Στεργιούλης (2017). «Η πρόσληψη της αρχαίας και νέας ελληνικής γλώσσας στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο μέσα από άρθρα των Συνταγμάτων 1911 και 2008». Πρακτικά 38ης Συνάντησης Εργασίας «Αρχαία ελληνική, νέα ελληνική και εκπαίδευση». Proceedings of the 38th Annual Meeting of the Department of Linguistics. Τομέας Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Θεσσαλονίκη, 28 Απριλίου, 241-252. Διαθέσιμα στον ιστότοπο του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών http://ins.web.auth.gr/images/MEG_PLIRI/MEG_38_241_254.pdf
  18. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη Ν. (2017). «Οι ‘ασθενείς’ και οι ‘γιατροί’ των μνημονίων: Γλωσσικές απεικονίσεις του ελληνικού χρέους σε κείμενα της δημόσιας σφαίρας». Στο Ν. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη (επιμ.) Ελληνική Γλώσσα, Πολιτισμός και ΜΜΕ: Από την Αρχαιοελληνική Γραμματεία έως σήμερα. Αθήνα: Gutenberg, 303-345.
  19. Τσιτσανούδη – Μαλλίδη, Ν. (2017). «Οι συμβολισμοί της δημοτικής γλώσσας στη δημόσια σφαίρα μετά το 1976. Μια κριτική προσέγγιση». As Fronteiras da Antiguidade Classica e da cultura oriental: Imanencias. Metafora Editora, Rio De Janeiro (Πρακτικά IV Διεθνούς Συνεδρίου Κλασικής και Ανατολικής Φιλολογίας, 5-8 Ιουνίου). Brazil: University of Rio De Janeiro, Instituto de Letras, 1a edicao, 8-18.
  20. Tsitsanoudis-Mallidis Ν. (2016). “The useofstereotypesandclichédphrasesinGreekjournalisticdiscourse- A teaching proposal related to language courses”. Journal of Mother Tongue Education, 4(1), 64-72.
  21. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2015). «H Ελληνική Γλώσσα στο διαδίκτυο: Μελέτη περίπτωσης μιας γλωσσικής στήλης σε ενημερωτική ιστοσελίδα». Στο Γ. Ανδρουλάκης (επιμ.), Γλωσσική Παιδεία. 35 μελέτες αφιερωμένες στον Καθηγητή Ναπολέοντα Μήτση. Εργαστήριο Μελέτης, Διδασκαλίας, Διάδοσης της Ελληνικής Γλώσσας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Αθήνα: Gutenberg, 501-515.
  22. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. & Ε. Θεοδωρόπουλος (2015). «Η χρήση διαλεκτικών ποικιλιών στις σύγχρονες διαφημίσεις – Ιδεολογικές προεκτάσεις». Στο Μ. Τζακώστα (επιμ.), Η διδασκαλία των νεοελληνικών γλωσσικών ποικιλιών και διαλέκτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτικές εφαρμογές. Αθήνα: Gutenberg, 211-237.
  23. Tsitsanoudis-Mallidis, N. (2015) (ed.) Greek Language in Children’s Society. New York: Untested Ideas Research
  24. Tsitsanoudis-Mallidis, N (2014). “Interdisciplinary approach of the narrative fairytale in language courses by students of the second grade in a Greek primary school”. International Research Journal for Quality in Education. New York: Untested Ideas Research Center, 1(5), 7-10.
  25. Tsitsanoudis-Mallidis Ν. & Stergioulis (2014). “Rhetorical texts of the 4th century A.D. about wealth and its loss. A critical analysis”. American Journal of Educational Research. Science and Education Publishing, 2(10), 955-962.
  26. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2013). «Σύγχρονες γλωσσικές χρήσεις του αναφορικού επιρρήματος: Τα “λάθη” του σήμερα, “κανόνας” του αύριο;». Επιστημονική Επετηρίδα. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων – Journal of Research in Education and Training. University of Ioannina Publications (on line), τ. 6, 4-29.
  27. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (επιμ.) (2013). Γλώσσα και σύγχρονη (πρωτο)σχολική εκπαίδευση: Επίκαιρες προκλήσεις και προοπτικές. Αθήνα: Gutenberg.
  28. Huang, J. & Ν. Tsitsanoudis-Mallidis (eds.) (2013). Empirical Language Research. Letting the Date Speak for Themselves. New York: Untested Ideas Recearch
  29. Tsitsanoudis-Mallidis, N. (2013). “Toddler Inquiry Expressions and Behaviors: Characteristics of Early Linguistic Development as Demonstrated in the Kindergarten Classroom”. Language and Communication Quarterly. New York: Untested Ideas Research Center, 2(1), 54-71.
  30. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2013). «Χαρακτηριστικά του δημόσιου λόγου σε απεικονίσεις της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα». Γλωσσολογία/Glossologia, Ετήσιο ελληνικό περιοδικό Γενικής και Ιστορικής Γλωσσολογίας. Τομέας Γλωσσολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών, τ. 21, 39-55.
  31. Tsitsanoudis-Mallidis, N. (2013). Language and Greek crisis. An analysis of form and content. New York: Untested Ideas Recearch Center.
  32. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (επιμ.) (2012). Η διαχείριση του πόνου στη δημόσια σφαίρα – Από τη νηπιακή ηλικία έως την ενηλικίωση. Αθήνα: Προπομπός.
  33. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2012). «Αγανακτισμένων συνθήματα: Γλωσσικές πραγματώσεις και ιδεολογικό πλαίσιο». Νέα Παιδεία. Αθήνα: Πατάκης, τ. 143, 47-64.
  34. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2011). Η γλώσσα των ΜΜΕ στο σχολείο – Μια γλωσσολογική προσέγγιση για την (προ)σχολική εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόλογος: Αθανάσιος Νάκας. Αθήνα: Λιβάνης.
  35. Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, Ν. (2011). «Γλώσσα και διαπραγμάτευση ταυτοτήτων μέσα στη σχολική τάξη». Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα. Πρακτικά της Ετήσιας Συνάντησης του Τομέα Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, 16-18 Απριλίου 2010. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη], τ. 31,  508-518.